Sidor

onsdag 8 augusti 2012

Äta - dansa, äta - dansa

Av tre anledningar har jag lagt lite extra krut på maten just den här veckan när det är Bounce summercamp. 1. Jag brukar normalt sett inte träna tre timmar om dagen, fem dagar i sträck. 2. Jag brukar inte känna av hunger så värst när jag tränar så mycket. 3. Tre semesterveckor av äta-och-dricka-hur-som-helst måste helt enkelt styras upp. Så jag satsar på bra mat om som jag tycker är god och ger en bra mättnadskänsla. Första dagen såg ut som följande:


Frukost
Ett grönt äpple med naturell yoghurt och krossade linfrön, ett kokt ägg, citronvatten.




Lunch
En laxfilé och ugnsrostade rotfrukter.







Återhämtande mellan-dansklasserna-mål
Mjölk (naturens egen sportdryck ni vet), en banan och kokosvatten som är väldigt törstsläckande och innehåller vitaminer och mineraler. Mjölk och banan ger enligt denna artikel i stort sett samma effekt som gainers och sånt, vilket passar mig bra eftersom jag är inte jätteförtjust i just gainers.

I vattenflaskan har jag haft i resorb också för återhämtning av vätska, salter och socker.


Middag
Stekt kyckling med minifraiche, philadelphia och tacokrydda, en vetetortilla och blandsallad.










Det jag också gjort är att föra dagbok i appen ShapeUp över det jag äter och kan därmed hålla koll på mitt matintag, vilket jag aldrig sysslat med förut. Lite krångligt i början när man måste veta vad saker och ting väger, men det ger sig. Ett normalt kaloriintag per dag, för en vuxen kvinna, ligger mellan 1800-2000 kalorier. Självklart kan man lägga in det man tränar (vilket gör att man kan fylla på med mer kalorier, d.v.s. äta mer om man vill). Av nyfikenhet kollade jag vad dans gav, och för mig (beror säkert på ålder, vikt, längd, kön o.s.v) så innebar 1h dans = 318 förbrända kalorier.

Det finns en bok om kost speciellt anpassad för dansare som heter "Grundläggande näringslära för dansare" som jag tyvärr inte läst än, men verkligen avser att göra. Den är skriven av en dansare som hade intresse för näringslära och därför utbildade sig till dietist. På dansomat.se finns boken att köpa och det finns lite recept och tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar