Sidor

måndag 10 juni 2013

Julia & Romeo

I förra veckan var jag och såg Mats Eks Julia & RomeoKungliga Operan här i Stockholm. Det var första gången jag såg en Mats Ek-uppsättning live, och... mja. Det var absolut en fängslande föreställning med mycket känslor och givetvis bra dans, men jag föredrar en klassisk balett med tyll, tåskor och pampiga kulisser.


Ris:
  • Tolkningen och uppdelningen av akterna var lite märklig. I första akten ägnades enligt mig onödigt mycket tid åt festen som inleder hela Romeo & Julia-historien, och i den kortare andra akten klämdes resten in. Jag ogillade också att det var Julias pappa som tog livet av henne, och inte hon själv.
  • Trista kulisser och segways.

Ros:
  • Mercutio och amman, mycket bra och närvarande dansare.
  • Scenen där amman dansar med Romeos vänner var underbar! Från 02:00 i klippet ovan kan man se ett utdrag.
  • Humorn!

Kul observation:
  • Breakdance. Jag tyckte mig se mycket som var inspirerat av breakdance, speciellt i första akten.

I höst ges fler föreställningar för den missade vårens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar