Sidor

måndag 13 januari 2014

Nytt år - nya danskläder

Nytt träningsår innebär massa trevliga nyheter bland dans- och träningskläderna! Att ha "rätt" kläder på sig när man dansar spelar en viss roll. Dels underlättar en viss typ av kläder för vissa stilar rent tekniskt, balett skulle till exempel inte alls vara smidigt att dansa i bylsiga kläder och tunga skor. Men dels också för känslan! När jag väljer danskläder som är anpassade efter dansstil känner jag mig mer bekväm och har lättare att ta till mig dansen. Jag sträcker på mig lite extra när jag ser mig själv i spegeln med de elegantare balettkläderna på när jag dansar balett, lika väl som att jag känner mig coolare med baggykläder och keps när jag dansar hiphop, och då dansar jag bättre helt enkelt.

Bland nyheterna i år har det exploderat när det gäller coola tights, och jag älskar det!

2 kommentarer:

  1. Skitbra kläd-tips!
    Och nu till en fråga jag har! Jag vet att jag är en bra dansare, att jag kan röra mig liksom och när jag väl sätter en koreografi ser det jäkligt bra ut! men problem är bara att jag är långsam på att plocka upp koreografin. Jag gör den liksom men sen har jag glömt den 3 minuter efter och det gör mig jätte frustrerad och jag gör fel steg osv och det slutar alltid med att jag blir så himla besviken på mig själv.. Har du nåt tips som gör att jag kan bli en bättre dansare och plocka upp koreografi snabbare och även minnas den? Hur gör du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du gillade det :) Att lära sig att ta upp koreografier snabbare är lite som att plugga glosor - det är nöta, nöta, nöta som gäller! När jag har svårt för en koreografi tar jag till alla metoder; jag nöter den för att få in den i muskelminnet, jag filmar koreografin och kollar på den varje dag, jag lyssnar på låten utan att dansa och försöker att ligga steget före och komma ihåg vad som är nästa steg och steget efter det, ibland skriver jag ner alla steg i ordning. Hoppas det är till någon hjälp :) /Lo på Dansbloggen.

      Radera